Arbetet fortskrider med bokförfattandet. Tills dess att vi gjort rätt för oss så ser det ut som om ni får nöja er med dessa något kortare inlagorna. Men frukta icke, Tankebrott fortsätter att agera i kulisserna.
Så här i påsktider är temat för de flesta tidningar med någon form av mat/hälsa-sektion naturligtvis allt som har med ägg att göra. Till exempel har tidningen Aftonbladet en artikel ute där man konstaterar att ägg är som balsam för hälsan:
Forskning visar att ägg är nyttigare än du tror
Den kanske mest självklara maträtten på påskbordet är ägg. Dessutom är det ofarligt – och nyttigt att äggfrossa. Forskningsrön slår fast att man kan äta obegränsat med ägg – och att det är bättre för hälsan än vad man tidigare har trott. I en ny undersökning har Livsmedelsverket testat 500 ekologiska ägg. Och de preliminära resultaten visar att ägg innehåller mer näringsämnen än man tidigare trott.
Men så skönt, då slipper man ha ångest vid påskbordet! Äntligen vet man att ägg är ofa – Men vad i… !
Fettdoktorns äggdiet kan vara farligÄt så många ägg du önskar – kolesterol är helt ofarligt. Så lyder fettdoktorn Annika Dahlqvists påsktips.- Hon vet inte vilken skada hennes kost orsakar, kontrar hjärtspecialisten Karin Schenck-Gustafsson.I en färsk artikel i Läkartidningen slår fyra professorer och överläkare fast den härskande teorin att mat med mycket kolesterol ökar risken för hjärtinfarkt.“De senaste 15 åren har vi sett övertygande dokumentation av effekten av kolesterolsänkning på risken för hjärtinfarkt och stroke”, skriver Anders G Olsson, Finn Bengtsson, Annika Rosengren och Per Tornvall i artikeln, som sammanfattar de senaste forskningsrönen.
Ovanstående text är hämtad från Expressens artikel som går i påskens tecken.
Vi kan konstatera åtminstone två saker. Ett, oss veterligen så förordar väl inte doktor Annika Dahlqvist någon specifik “äggdiet”. Och två, man undrar om den ena tidningen visste vad den andra skulle skriva. För även Expressens artikel målar upp ett scenario där kolesterol inte anses vara boven bakom hjärtinfarkter eller stroke.
Men som alltid med den här typen av nyheter brukar det kunna bli intressant ju mer man tittar på grundmaterialet. För egen del blev vi lite nyfikna när vi såg Aftonbladets referens till en viss brittisk undersökning om äggens förträfflighet. En professor Bruce Griffin vid universitetet i Surrey var en av medförfattarna till rapporten (pdf-varning) som Aftonbladet hänvisade till (via BBC News nyhet). Och det är alltså denne Griffin som man citerar i artikeln.
Troligen har Aftonbladetreportern sökt runt på Google efter artiklar som kan stödja artikelns positiva budskap. Om man dock tar och gräver runt lite mer finns det en del problem med att enbart förlita sig på Griffins et als resultat.
En faktor som kanske inte är konkret problematist för grundmaterialet utan mer färgar resultatet är osäkerheten om vem som finansierat studien. Särskilt då det visar sig att båda författarna bland annat arbetar som “… advisors to the British Egg Industry Council on scientific issues.”.
Sedan kan man konstatera att undersökningen är en övergripande, mindre strikt studie av litteratur på ämnet, detta innebär bland annat att författarna inte presenterar någon närmare metod för hur man bearbetade resultaten. Inte heller beskriver man hur urvalet av de olika rapporterna sköttes.
En bra genomgång av artikeln och dess resultat och potentiella problem återfinns på brittiska hälsovårdsmyndighetens sida.
Dock vill vi understryka att vi inte har några större åsikter om studiens resultat. Det är möjligt att ägg inte har den påverkan på kolesterol som man tidigare antagit. Däremot finner vi det något humoristiskt att man publicerar så diametralt olika artiklar på samma dag och att man hänvisar till en studie man med största sannolikhet har hittat via Google och bara läst ett referat av.
Men man kan också fråga sig om Expressen bara är ute efter att dra igång någon form av beef med Dahlqvist i ena ringhörnan och… övriga i den andra. För om man läser artikeln så säger Dahlqvist att ägg är helt ok att äta i större mängder (vilket inte motsägs av till exempel nutritionisten från LVM). Vad man klankar ned på från läkarhåll är den stora mängden fett som konsumeras via dieter som till exempel LCHF. Well, fighten lär gå vidare, oavsett hur den sätts upp av kvällspressen.


Jag tror den största faran är att de som äter LCH tror att man kan proppa i sig massor av fett.
Det kanske är det beteendent som ger en hjärtinfarkt?
Även andra personer tror man kan vräka i sig av det som kvällsblaskorna skriver om inte är så farligt längre, som man tidigare trott, t.ex vinpimplande på vardagar osv osv osv i långa rader av påståenden.
Hörde Annika Dahlkvist poängtera , på en föreläsning, att man ska bara öka fettet lagom och inte vara så rädd att man t.ex skär bort kanten på julskinkan, fläskotletten.
Och mycket viktigt. Man ska inte överäta jättestora portioner när man käkar enligt LCHF.
Ett tips var att använda en assiett i stället för mattallrik.
Fettet ger dubbelt så mycket energi, så när man byter ut sin energikälla ,som innan varit kolhydrater, så får det plats mycket mer på ett litet fat och man blir lika energifylld ändå. Och det är inget totalt kolhydratförbud heller.
Hon själv berättade att hon tog en liten macka och ett litet glas mjölk då och då, eller om det var per dag. Minns inte riktigt.
Alla överdrifter är av ondo , enligt min mening.
Men jag tycker absolut att vi ska lyssna noga på hjärtspecialisterna då dom bör väl ändå veta en hel del om folks hjärt och kärlsjukdomar och märka när det blir ökade dödsfall , insjuknanden?
Är lite ledsen över att ingen av hjärt-kärl- specialisterna har givit sig in i debatten och rutit till ordentligt , om det som de påstår.
Alla överdrifter är av ondo, oavsett om det är för mycket eller för lite.
Att frossa i ägg en gång per år (inom de gränser magsäcken sätter) lär inte ha någon större påverkan på hälsan.
Att av olika skäl inte äta ägg och kött (djurskydd), fisk (utfiskning), sojaprodukter (flygtransporter och fabrikstillverkning) eller spannmål (LCHF-diet) gör att man ganska snabbt svälter ihjäl.
Att ta alla positiva besked som intäkt för att allt är ok lär också vara farligt (ät ett sexpack ägg om dagen nedsköljt med en flaska vin).
Det bästa man kan göra är nog att lära sig lyssna på sin kropp och se vad man faktiskt mår bra av. Jag mår inte bra av att smälla i mig en påse chips eller en stor billig chokladkaka även om det uppenbarligen fyller något psykologiskt behov de gånger jag gör det. Däremot ger en banan, en klementin eller en liten bit fin choklad njutning för stunden och för fruktens del även en viss mättnad utan att jag en kvart senare känner behov av mer.
Fast visst är det svårt att lyssna på vad kroppen faktiskt kommer att säga när man står där vid lösgodisdisken med en tvåliters papperskasse att stoppa godiset i.
Det är framfört allt en stor kohortutredning, den sk Framingham-studien, som sedan ett tag väcker känslor och åsikter. I den framgick det med önskvärd tydlighet att gruppen med de lägsta kolesterolvärdena dog först.
Det har tolkats på många personliga vis och debatten är hätsk i läkarkretsar.
Men rätt allmänt kan man nog bli lite fundersam kring mätvärden. När jag utbildades var t.ex. et normalt blodtrycksvärde 100+ålder. Kolesterolvärden runt 6 eller hos kvinnor 7 var också helt OK.
Diabetesvärdena är lite mer komplicerade men har tryckts nedåt.
Dessa tre vanligast medicinerade sjukdomar har råkat ut för en gränsvärdesförskjutning så att snart alla människor behöver äta betablockare, statiner och /eller diabetesmediciner. Man behöver inte vara särskilt konspiratoriskt lagd för att åtminstone se ett samband.
Gemensamt för alla dessa åkommor är, att de drabbar överviktiga i första hand och dåligt motionerande i andra hand. Den enda verksamma medicinen i normalfallet är alltså karaktär, men det å andra sidan är en svår bristsjukdom idag.