Det har länge pratas om hur e-handeln tar över allt mer och hur det blir allt svårare att driva butik. När coronapandemin blev ett faktum trodde många att det skulle påskynda butiksdöden i många städer. Men hur blev det egentligen med facit i hand?
Att e-handeln blomstrar är ingen hemlighet. Därför kan det vara väldigt svårt att driva en vanlig fysisk butik. Det gäller verkligen att hitta sin nisch och att kunna locka kunder till butiken. Många kör även med en kombination av webbshop och fysisk butik för att kunna nå en större kundkrets.
Locka kunder till din butik
Att lägga pengar på marknadsföring är nästan A och O för att du ska kunna driva en fysisk butik. Annars är det svårt att sticka ut i mängden. Det är till exempel viktigt att visa besökare att din butik finns. Det kan du göra med olika skyltar och gatupratare. Många väljer att skriva någonting fyndigt och rolig på dessa för extra uppmärksamhet. I webbutiken här finns gatupratare som kan passa din verksamhet. Du kan även testa något av följande saker:
• Hålla events med extra bra priser
• Erbjuda en kundklubb med regelbundna rabatter
• Arrangera större reor med utförsäljning
Marknadsföring i sociala medier blir allt vanligare
Något som verkligen har ökat är marknadsföring i sociala medier. En butik i Halmstad märkte av en stor tillströmning av kunder efter att de startat ett konto på Tiktok. Då kunde de nå ut till en större målgrupp runt om i hela Sverige. Du väljer själv vad du lägger upp på dina sociala medier. Du kan till exempel berätta mer om de olika produkterna, visa när du packar beställningar eller när du gör i ordning i butiken. Att visa lite mer bakom kulisserna med andra ord.
En annan plattform som är väldigt populär för företag är Instagram. Även här är det många som har lyckats bygga upp ett framgångsrikt företag. Här kan du också lägga upp fina bilder och videos på din butik och dina produkter.
Hur ser framtiden ut för butiker?
Det är ingen som vet hur det kommer gå för butiker i framtiden. Dock finns det tydliga bevis på att butiksdöden tilltog under pandemin. Eftersom alla butiker var tvungna att införa restriktioner valde allt fler att handla på nätet. Nu är vi dessutom på väg in i en lågkonjunktur med höga elpriser och höga matpriser. Det betyder att många kommer ha mindre pengar över till annat. Därför bör du tänka efter väldigt noga om du går i tankar om att öppna en ny butik. Du bör undersöka om det verkligen finns en kundkrets för det som du vill erbjuda. I så fall kan du lyckas även om det är tuffare tider som kommer.
Om du redan driver en fysisk butik kan du alltid fokusera på hur du kan utvecklas. Försök hitta nya kanaler där du kan marknadsföra dig och nå ut till en större målgrupp. Det är ett måste för att du ska kunna utöka din försäljning och omsättning.